BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, March 21, 2009

Makmum masbuk,muwafiq

Makmum itu ada dua macam, iaitu masbuk dan Muwafiq. Makmum masbuk ialah yang tidak sempat mengikuti imamnya kerana tidak mempunyai waktu yang cukup untuk dapat digunakan membaca Fatihah, makmum muwafiq ialah yang mempunyai cukup waktu mengikuti imamnya untuk menyelesaikan bacaan Fatihah.

Keadaan makmum masbuq itu ialah:

1.Apabila sempat mengikuti imamnya ketika imam sedang meruku’, maka wajib terus ruku’ berserta imam dan Al-Fatihah gugur untuknya dan sudah dapat dihitung satu , jikalau ruku’nya itu dapat berthuma’ninah berserta imam.

2.Apabila sempat mengikuti imam ketika imam itu masih sedang berdiri, tetapi imam tadi terus ruku’ sebelum makmum itu selesai Fatihahnya, maka makmum itu wajib terus ruku’, jikalau ia di saat itu tidak sedang membaca doa iftitah atau ta’awwudz. Jadi kekurangan Fatihahnya yang belum sempat diselesaikannya itu menjadi gugur untuknya.

3.Apabila sempat mengikuti imam sewaktu imam itu masih sedang berdiri dan makmum itu sedang membaca doa iftitah atau ta’awwudz, tiba-tiba imam ruku’ sebelum makmum tadi menyelesaikan Fatihahnya. Dalam keadaan sedemikian ini makmum wajiblah membelakang sementara waktu yang dapat digunakan untuk menyelesaikan bacaan doa iftitah atau ta’awwudznya. Selanjutnya apabila makmum itu mempunyai kesempatan mengikuti imamnya dalam ruku’, maka dianggaplah satu rakaat untuknya, tetapi kalau imam itu sudah i’tidal sebelum makmum itu ruku’, maka dianggaplah bahawa makmum tadi sudah terlambat satu rakaat. Adapun kalau imam itu sudah bersujud sebelum selesainya makmum itu membaca, maka batallah shalatnya.

Adapun hukumnya makmum muwafiq ialah:

1. Makmum wajib menyempurnakan Fatihahnya. Jikalau imam itu ruku’ sebelum makmum menyelesaikan Fatihahnya, wajiblah makmum membelakang sebentar untuk menyempurnakan Fatihahnya itu.

2. Apabila makmum itu membelakang dari imamnya kerana perlu membaca Fatihah, maka ia boleh membelakang sampai hitungan tiga rukun, jikalau ada uzur sebagaimana di bawah ini:

(a) Apabila makmum muwafiq itu memang lambat membacanya yakni tidak dapat bersegera menyelesaikannya dan bukan kerana was-was dalam bacaannya, padahal imamnya sedang dalam membacanya yakni tidak terlampau cepat atau perlahan.

(b) Apabila makmum itu terlupa dalam membaca Fatihah dan ingat sebelum ruku’ berserta imamnya. Maka jikalau ingatnya itu sesudah ruku’nya imam, makmum tersebut tidak perlu membaca Fatihah, tetapi wajib terus mengikuti imamnya sehingga salam.

(c) Apabila makmum sedang membaca doa iftitah atau ta’awwudz dan mempunyai sangkaan bahawa ia akan mempunyai kesempatan waktu untuk mengikuti imamnya untuk membaca Fatihah, tiba-tiba kesempatan itu tidak ada. Jadi persangkaannya salah. Dalam hal ini, jika makmum itu nyata sudah terlambat dan tidak sempat mengikuti imamnya untuk melakukan ruku’, maka dianggaplah ia terlambat satu rakaat dan ini wajib disempurnakan (yakni yang satu rakaat tadi) setelah selesai salamnya imam.

sumber: Tarbiyyah Bersistematik Edisi 3 (insyaAllah, akan diterangkan lagi dalam usrah minggu hadapan)

1 comments:

Anonymous said...

terima kasih atas infonya